Naučte se vyhrávat v souboji

Kžadý z nás se musí denně potýkat se souboji. Už to naštěstí nejsou souboje na život a smrt, ale o to častěji musíme těmto soubojům čelit. Jak na to, abychom z těchto malých válek vyšli jako vítězové? Jak zapříčinit aby, až na nás kolega příště vyjede, byla výhra naše?

Najděte příčinu hádky

Oproti běžné bolesti je ta emocionální neviditelná. Začne-li se protistrana hádat a dokonce zvyšovat hlas, musíme se v prvním případě pokusit najít příčinu této reakce. Dobrovolně si "stav hádky" nikdo nepřivodí, protože tato poloha mysli je pro tělo nepříjemná a to se celou svou silou snaží dosáhnout opaku. Proč tedy kolega začal křičet nebo se staví do odmítavého postoje? Může to samozřejmě být i fyzická bolest, nicméně častěji jde pocit křivdy, strach, nebo hněv. Nejsme-li si jistí, co stav zapříčinilo, je nejlepším řešením situaci uklidnit, ale nevyřešit. Jakmile emoce poleví, je prostor k řešení daleko větší.

Nikde nenásledujte logiku nepřítele

Tohle pravidlo je snad nejdůležitější. Křičí-li na nás někdo, je třeba si zachovat klidnou hlavu a nezvýšit hlas také. Je důležité, aby to protistrana nevnímala jako povýšenecký postoj. Mluvte klidně, ale s mírným naléháním v hlase. Samotný klidný hlas by vyzněl jako, že vás hádka vlastně vůbec nezajímá. Úplně stejné je to s příklady. Uchýlí se protistrana k příkladům, na nichž chce demonstrovat svoji pravdu, další příklady nepomůžou. Logiku nenásledujte dokonce ani tak, abyste na příkald reagovali. Nejčastěji se totiž uchýlíte k "ale". "Tvůj příklad se skutečně stal, ALE...". To je zaručený červený hadr na býka. Zvolte raději jinou stranu mince a řeště konfilkt po svém. Pozor však na to, abychom opět nebudili pocit, že nás protivník nezajímá.

Naslouchejte

Vyvážení tohoto bodu s  předchozím je opět velmi důležité. Ke všem předchozím radám se totiž můžete dostat jen a pouze pomocí naslouchání protivníkovi. V emocích vám často prozradí víc než by chtěl, ale to určitě ne proto abyste je proti němu využili. Naopak, najděte v nich pravou příčinu konfliktu a řešte ji. Zaměření se na jádro problému je jediná cesta jak efektivně hádku vyhrát a přitom zajistit, že ani jedna strana nedojde k újmě