Taky jste propadli eshopování? Česká republika je tahounem prodejů přes internet. V počtu eshopů předčíme skoro všechny země. Přemýšleli jste někdy, jak se můžou všechny obchůdky uživit? Mnohé často používají psychologii k tomu, aby vám něco prodaly a barva je tím nejsnazším způsobem, jak vám něco podvědomě vnutit.
Barva nás totiž ovlivňuje víc, než si sami připouštíme. Ostatně, něco o barvách jste si mohli přečíst v našem článku, kde píšeme jak barvy ovlivňují naši náladu. V obchodu je tomu přesně naopak. To, co bychom si doma měli odpustit, protože nás taková barva rozruší, v obchodě potřebují. Schválně se nad tím zamyslete, až půjdete příště nakupovat. Třeba finty obchodníků odhalíte hned u vchodu.
Bílá barva
Bílá nám nic nenutí, ani neříká. Je zkrátka neutrální, a právě toho se využívá. Často ji najdeme na stránce po rozkliknutí obrázku, abychom si víc přečetli o výrobku. Díky bílé oči snadno najdou text, který si máme přečíst. Cílem obchodníka je nás nechat přečíst si celý text, nerušit nás, aby nám díky tomu mohl vylíčit všechny úžasné vlastnosti svého výrobku. Zkrátka nám bílá říká "zde nic není, koukni jinam". To je přesně to, co obchod potřebuje - nasměrovat nás tam, kam chce on. Abychom ale byli spravedliví, nerušivost bílé barvy se používá i k praktickým účelům. Abyste si mohli přečíst článek v klidu, najdete ji také na zpravodajských webech a stránkách, kde převládá text nad grafikou.
Modrá barva
Tahle barva evokuje byznys nebo bankovní sektor. Všimněte si, kolik bankovních domů má modrou ve firemních barvách. Prodejci si účinku této barvy jsou moc dobře vědomi. Proto ji často najdeme tam, kde je třeba kupujícího ujistit, že rozhodnutí je v pořádku a nemusí se bát transakci dokončit. Po potvrzení zboží v košíku tedy následuje "uzavření smlouvy" a platba. Zde tedy modrou najdeme nejčastěji. Má nám říct "neboj se, vše je v pořádku, platba je bezpečná". A opravdu to tak funguje. Pokud převládá modrá barva, lidé se uklidní a například číslo kreditní karty vloží bez obav. Není se čemu divit, část rozhodování těsně před platbou je kritický okamžik. Právě tady si transakci často kupující rozmyslí, jakékoli vyrušení je tedy nechtěné a modrá k tomu dobře poslouží.
Červená barva
Pravým opakem modré je červená, ta totiž říká jasné "pozor". Nejenom, že působí jako upozornění, ale vzbuzuje i pocit naléhavosti. Najdeme ji tedy na bannerech upozorňujících na slevu. Dnes už je ale slev všude plno, a tak právě červená barva zapůsobí tak, jak má. Díky ní totiž získáme pocit, že sleva je jedinečná a neměli bychom ji promeškat. Výsledkem je kliknutí a prodejce nás už má tam, kde potřeboval.
Zelená barva
Zelená je často používaná. Pokud bychom se zeptali na jednoznačný význam této barvy, většina by odpověděla stejně. Říká "volno, jděte dál". E-shop, ve kterém převládá tato barva, nás tedy přímo zve k porozhlédnutí, uvolní nás a dovolí dělat unáhlenější rozhodnutí. Samotná zelená by nás ale nedovedla až k samotnému nákupu, proto ji najdeme nejčastěji ve spojení s agresivní barvou. Jak už jsme psali, taková červená uprostřed zelené louky jasně zaujme naši pozornost a z klidu nás vytrhne - tedy nasměruje tam, kam prodejce potřebuje.
V každém případě nezáleží jen na samotných barvách, ale i odstínu i na kombinaci odstínů. E-shopy věnují velké množství času testování toho, jak která kombinace působí a často mění nejen barvy, ale i jejich rozmístění. Určitě to není tak, že bychom si měli automaticky dávat pozor na každého prodejce, který použil výraznější barvu. Často jde o dobrý úmysl, například upozornit nás na probíhající výprodej, který by nám opravdu neměl uniknout. Ostatně, ať se budete snažit jak chcete, podvědomí vždy ovlivnit nedokážete. Klidně nakupujte, jen při tom buďte obezřetní a o prodejci si zjistěte alespoň základní reference.