Triky obchodníků - jak nás donutí utrácet více


Než vůbec vejdete do obchodu

Reklama na nás útočí opravdu všude. Začíná to letákem ve schránce nebo se povalujícím vedle schránek, na němž je logo supermarketu a obrovský nápis "Akce" nebo "Skvělá cena". Barevný leták dokáže zaujmout naši pozornost a podvědomě tak máme v paměti uloženo, že v tomto supermarketu zrovna probíhá nějaká akce. Ani nemusíme leták číst, stačí ho jen zahlédnout.

Proto se také často stává, že aktuální reklamní letáky jsou vystaveny u vchodu do supermarketu - buď ve výloze nebo rovnou v tištěné podobě, abyste je viděli, než vstoupíte do prostoru supermarketu.

Když už vejdete do obchodu

Někde v prostoru těsně za vchodem do supermarketu obvykle najdete květiny nebo ovoce a zeleninu. Právě to, co dobře a svěže vypadá, vás dokáže snadno zaujmout a vzbudit ve vás příjemné pocity. Navíc, když takové květiny příjemně voní nebo když u vchodu ucítíte vůni rozpečeného pečiva, hned je vyšší pravděpodobnost, že v obchodě zůstanete déle a víc nakoupíte. Vždyť podle prvních dojmů (krásné květiny, příjemná vůně) musí v takovém obchodě být radost nakupovat.

Regál se zbožím v "akci"

Právě u vchodu jsou také umístěny pulty nebo regály plné zboží, které je uvedeno jako "v akci" v reklamním letáku. Obchodníci totiž moc dobře vědí, že je snazší prodat víc zboží, když vám ho naservírujou přímo "pod nos". Proto dávají regál se zbožím v akci tam, kde na něj dobře uvidíte. Když si ho všimnete a jdete k němu, mají obchodníci už napůl vyhráno - často totiž dáte do košíku i to, co nepotřebujete. Jen z toho důvodu, že je označeno jako "v akci".

Navíc takovým zbožím začnete plnit nákupní košík - a to ve chvíli, kdy jste ještě nic neutratili a máte tak chuť nakupovat. Poté je i snazší prodat vám cokoliv dalšího, máte totiž pocit, že jste krásně ušetřili a můžete si dovolit koupit další zboží za plnou cenu.

Akce platí pouze do...

Cílem obchodníků je prodat vám toho co nejvíce. Proto používají známý prodejní trik "kup hned nebo nebude". I proto je v letáku uvedeno výrazně, že akce platí pouze po určité období nebo do vyprodání zásob. Vy tak máte pocit, že pro "máslo za dvacku" musíte dojít co nejdříve, aby ho náhodou nevyprodali. Nezáleží na tom, že máslo bude v akci zase za měsíc, cílem je nalákat vás do obchodu s pocitem, že musíte rychle nakoupit.

Bloudíte rádi?

Jednou za půl roku až rok má supermarket ve zvyku trochu promíchat regály se zbožím. Vy tak budete muset déle chodit po ploše obchodu, než najdete, co potřebujete a je mnohem větší pravděpodobnost, že vložíte do košíku i to, co zrovna nepotřebujete koupit. Není také od věci si všimnout, že potraviny i zboží, které kupujete často (pečivo, mléčné výrobky, toaletní papír apod.) jsou obvykle umístěny poměrně daleko od vchodu. Vy tak musíte prokličkovat spoustou uliček se zbožím, které nepotřebujete, ale když už ho uvidíte, třeba skončí ve vašem košíku.

Po supermarketu se chodí vpravo

Taktika obchodníků prodat vám co nejvíce je snadná. Z každodenního provozu jste zvyklí, že se jezdí a i chodí po pravé straně silnice / chodníku. Nejinak je tomu i v supermarketu. Větší pravděpodobnost prodeje je tak u zboží, které je vystaveno napravo a ideálně v úrovni očí. Za takové umístění si výrobci i rádi připlácejí. Schválně si vzpomeňte, kdy vás zaujal výrobek, který byl v regálu umístěn v úrovni vašich kotníků. Moc často to nebylo, že?

Důmyslně postavené bludiště regálů má také důvod související s "pravostranným" provozem. Když bloudíte po obchodu, je větší šance, že uličkou mezi regály projdete oběma směry, a tedy podvědomě zaregistrujete více zboží.

Barevné cenovky

Znáte to - jdete uličkou mezi regály, u všeho zboží je bílá cenovka a najednou u některých balení je cenovka žlutá. Stejně jako jste viděli žlutou cenovku u akčního zboží. Podvědomě na takovou cenovku zareagujete, protože očekáváte, že právě toto zboží má zajímavější cenu než ostatní výrobky. Ale nemusí tomu tak být. Obchodníci rádi dávají cenovky s výraznými barvami jak na zboží akční, tak třeba na novinky. Vás takové zboží spíše zaujme a obchodník díky tomu spíše vydělá.

Nasvícení

Nejen interiéry budov, ale i samotné výrobky mohou vypadat lépe díky správnému nasvícení. Ne nadarmo tak v supermarketech nasvěcují mléčné výrobky čistým bílým, maso načervenalým a pečivo teplejším žlutým světlem. Ve vašich očích tak výrobky vypadají mnohem lépe, než když byste je všechny dali pod světlo stejné barvy.

Když už se probojujete k pokladně

Ne nadarmo jsou u pokladen postaveny regály s časopisy, sladkostmi, žvýkačkami nebo malé chladící boxy s půllitrovými nápoji. Právě toto "drobné" zboží rádi přihodíte do košíku nebo vás k tomu donutí vaše děti, které se ve frontě nudí a právě čokolády, žvýkačky a slazené nápoje znají z reklam.

V některých obchodech se vás prodavačka na závěr nákupu ještě zeptá, jestli náhodou nemáte zrovna chuť na čokoládovou tyčinku jako náhodou vystavenou u pokladny. Vždyť k stresu z nákupu se čokoláda hodí... nebo ne?

Jaké triky obchodníků jste zaregistrovali vy? Pište do komentářů.


Tyto články vás také zajímají: