Moderní brusle jsou maximálně prodyšné - je určitě příjemnější, když noha není ani během horkých dní zapařená. Konstrukce boty je tak řešena pomocí plastové kostry se spoustou otvorů. Kolem kotníků je tato konstrukce vyztužená a zespoda se k tvrdé podrážce přimontovává "nůž" pro kolečka. Dovnitř tohoto skeletu se pak vkládá měkká a prodyšná výstelka.
Pohodlí nohy v in-line brusli nade vše
Když to myslíme s bruslením vážně, musíme mít při výběru bruslí na paměti, že bota musí být maximálně pohodlná. Při nazutí nesmí nikde tlačit nebo škrábat, stejně tak se vnitřní výstelka nesmí nijak rolovat a nesmí mít žádné na první pocit tvrdé švy. Po ujetí několika kilometrů byste si o tvrdé švy mohli rozdrásat kůži a na místech, kde brusle tlačí, budou brzy puchýře.
Před prsty by mělo po nazutí bruslí zůstat místo cca 0,5 - 1 cm. Při bruslení noha trochu napuchne a bez tohoto místa by vás brusle tlačila.
Při postavení se na brusle a popojíždění pod plným zatížením (např. když stojíte na jedné noze) se podrážka rozhodně nesmí nijak ohýbat kolem nože, nesmíte nůž nijak cítit. Zároveň by se v plastovém skeletu při jízdě neměla vnitřní měkká výstelka nijak hýbat - hrozilo by pak její rozedření.
Bota by měla mít zavazování a nad kotníkem přezku. Nejvhodnější je zavazování klasickou tkaničkou, které si můžete utáhnout podle velikosti (tloušťky) nohy. Nezapomeňte, že i při maximálním utažení kolem nohy by se neměly obě strany výstelky, které k sobě tkanička přitahuje, dotýkat. Výstelka časem může povolit a měla by zde tedy být dostatečná rezerva. Podobně tak u přezky musí po úplném utažení zůstat určitá rezerva také. Zjistěte si také, jestli se dá odmontovat ozubený pásek v případě jeho opotřebení nebo poškození a následně vyměnit za nový.
Přes nárt by mělo být možné utáhnout konstrukci páskem se suchým zipem.
Čtěte také: Sport je drahá záležitost. Na čem se ale nevyplatí šetřit?
Konstrukce in-line brusle musí být pevná
Otočte brusli, abyste viděli na spodek a omrkněte také připevnění nože s kolečky k podrážce. Chyťte nůž jednou rukou a podrážku druhou. Zkuste konstrukcí brusle různě kroutit nebo ji ohýbat. Rám nesmí povolit ani vydávat vrzání, skřípání. Je potřeba aby byl absolutně pevný - při bruslení bur zatěžován mnohem víc, proto pokud nedrží už v obchodě, dejte od něj ruce pryč.
Vyhněte se těm bruslím, které mají nůž k podrážce připevněn lepením. Stejně tak těm, které jsou rovnou vylisované jako jedna konstrukce. Vhodnější je připevnění pomocí nýtů - u nich zkontrolujte, jestli jsou všechny pevně utažené a kvalitně provedené. Nejlepší (a obvykle nejdražší) bývá připevnění pomocí šroubů. To pak oceníte při čištění nebo nastavování rámu.
Délka nože má vliv na ovladatelnost brusle a styl jízdy. Delší nůž hledejte v případě že počítáte s minimem frajeřinek a chcete naopak jezdit delší rychlejší trasy. Nejpoužívanější pro konstrukci rámu jsou různé slitiny hliníku nebo kompozitních materiálů. Zapomeňte na plastovou konstrukci, ta se nejsnáze ohne nebo zlomí. A mějte na paměti, že nůž musí být tuhý.
Čtěte také: Jak pomocí chůze opravdu zhubnout
Zaměřte se i na kolečka
U koleček je nejjednodušší test všechna roztočit a sledovat, za jak dlouho a jak rozdílně se zastavují. Měla by se točit volně a nevydávat při tom žádné zvuky. Pokud se některé z nich zastaví o hodně dříve než ostatní, neberte takovou brusli. Ložiska ve většině koleček jsou totiž už z výroby namazána a roztočena.
Velikost koleček pak ovlivní jízdní vlastnosti brusle - čím větší kolečko je, tím rychlejí brusle pojede a hůře bude zatáčet, ale lépe se s ní pojede na méně kvalitním povrchu. Průměr kolečka je měřený v místě jeho nejširší části a pohybuje se od 78 mm (začátečníci) po 90 a více mm.
Tvrdost koleček má vliv na rychlost - čím tvrdší kolečko je, tím rychleji brusle pojede, ale také lépe přenese vibrace z povrchu, a tedy ucítíte každý hrbolek. Na kolečku je značena číslem, za kterým je písmeno "A" - např. 78A, 80A apod. Čím vyšší číslo, tím je kolečko tvrdší.
Čtěte také: Mánie kolem superpotravin. Fungují opravdu tak dobře?
Článek aktualizován 21.4.2019