Bílá bělejší, vlasy bez lupů, vůně přebíjející i tlející odpadky, klouby zázračně bez bolesti. To je jen malý výčet toho, co se nám každý den snaží prodejci vnutit pomocí reklamy a každý den na nás z televize, novin i internetu útočí.
Přinášíme prvních sedm triků, které na vás v reklamách zkoušejí a zároveň realitu, jakou vám v reklamě tají.
1. Vlasy bez lupů
Každý se chce na veřejnosti prezentovat s čistými a krásnými vlasy. Lupy (tedy naše kůže) jsou v reklamě často označovány jako zlo a šampón jako kouzelný prostředek, který vás lupů dokáže zbavit.
Nejoblíbenější frází v reklamě na šampón je "až 100% vlasů bez lupů". A opravdu, jakmile si umyjete hlavu, viditelné lupy zmizí. Ale to se stane i bez použití onoho "skvělého" šampónu - odplaví je totiž voda, kterou si hlavu myjete. Obzvláš,ť když si pokožku hlavy masírujete prsty a lupy tak lépe uvolníte.
2. Klouby bez bolesti
Koupili jste si "kloubní výživu" na základě reklamy, kde i starší lidé vyběhnou schody s úsměvem, jako by jim bylo dvacet? Pak byste měli vědět, že podle testu 6 z 10 přípravků na klouby neobsahoval téměř žádné množství účinných látek (podle lékařů jsou to látky glukosaminsulfát a chondroitinsulfát). Zbývající 4 přípravky tyto látky v určitém množství obsahovaly, ale ne takové, aby splňovalo denní doporučenou dávku.
Lékaři navíc upozorňují, že tyto přípravky také nevyléčí poškozené klouby, jak se z reklam může zdát. Slouží pouze jako podpora pro výživu kloubů, ale to zdravá strava také. Dopřejte si proto přírodní zdroje kloubní výživy - třeba vepřové koleno, vývar z kloubů apod. Nezapomínejte ani na vápník, který pomáhá zpevňovat kosti. Není proto lepší upravit svůj jídelníček co nejdříve než se to pak snažit dohnat přípravky?
3. Léky na chřipku a horečku
Znáte to - celý svět je najednou šedivý, je vám zle a cítíte se slabí. Dáte si prášek a najednou je svět opět barevný, vy jste plni sil a je vám dobře. Kouzlo? Ne, reklama.
Neexistuje žádný kouzelný prášek, který by vás zbavil chřipky během několika minut nebo hodin. Klasické léky obsahují některou z látek, které v těle sice sníží teplotu, ale mohou také napáchat škody - více čtěte zde. Bude to možná znít jako klišé, ale pokud jíte zdravě a pravidelně dopřáváte tělu pohyb, vytváříte pro tělo i zátěž, se kterou se musí vypořádat. Je tak mnohem lépe připraveno na útok virů a je menší pravděpodobnost, že na vás nemoc zaútočí v takovém rozsahu, jako když se nehýbete a nepřemýšlíte o tom, co jíte.
4. Tekuté mýdlo s dávkovačem - pohybovým senzorem
Děsíte se toho, že musíte sáhnout na dávkovač mýdla a "naskáčou" na vás kvůli tomu bakterie? V reklamě to tak viditelně funguje.
Buďte ale chytřejší než reklamní realita - i kdyby byly bakterie na dávkovači mýdla, tak si právě díky němu ruce můžete namydlit a bakterie tak smýt. Ušetříte si nervy i peníze za senzor v dávkovači mýdla.
5. Vůně, která pohltí zápach
Představujete si, jak když vysprejujete domácnost vůní, tak ty "molekuly" vůně pohlcují "molekuly" zápachu? To by bylo ideální. Ale takto vůně - neutralizátor zápachu - nefunguje.
Neutralizátor zápachu (v reklamštině prostě vůně, která pohlcuje zápach) totiž zneutralizuje částečně jeden z vašich smyslů - čich. Díky tomu nebudete vnímat zápach a zároveň ucítíte silnější voňavku, kterou jste místnost vysprejovali. Ale upřímně - není lepší ten koš vynést?
6. Zuby bělejší
Saháte v obchodě automaticky po zubní pastě s nápisem "whitening"? Pak si na nás příště vzpomeňte.
Většina zubních past uznačených jako "bělící" nebo "whitening" má totiž ve skutečnosti stejné složení jako zubní pasta bez tohoto nápisu (a zároveň je o pár i desítek korun levnější). Často je malým písmem uvedeno, že vaše zuby budou při použití této pasty bělejší díky tomu, že odstraníte nečistoty. Kdo by to byl řekl?
7. Vy hubenější díky práškům a koktejlům
Nejvýdělečnější reklamní trik je ukázat lidem člověka, který zhubnul "díky tabletám" nebo "koktejlům". Výrobci si pak mnou ruce, kolik lidí chce snadno zhubnout.
Jaksi už v reklamě zapomínají přiznat, že onen člověk sice konzumoval i prášky na hubnutí nebo koktejly, ale zároveň změnil jídelníček a pravidelně se hýbal. Pro lidi sledující reklamu je zas pohodlné říct si, že to určitě funguje, když to dávají v televizi.