Pokud kupujete jen výrobky, které znáte z reklam nebo na vás na první pohled působí dobrým dojmem, tak vězte, že jste se nechali chytit na háček marketérů a reklamních manažerů. Oni totiž přesně vědí, po čem v regálu snadněji sáhnete a co vás přinutí snít o lahodné chuti daného výrobku. Ale to, že má jen efektní etiketu a na ní spoustu výkřiků ve stylu „fit, bio, zdravé, přírodní“ ještě neznamená, že tomu tak skutečně je. Proto nenakupujte očima, ale rozumem.
Certifikát kvalitu nezaručí
Při výběru kvalitních potravin vám nepomůžou ani certifikáty, které mají působit, že kupujete nějakou kvalitu. Značka Klasa, premium, nebo luxury. To vše jsou jen reklamní certifikáty, které vám nenapoví nic o tom, jak výrobek vznikl, nebo jaké má složení.
Je to podobné, jako s obchody. Prověřený obchod, spolehlivý obchod, to vše jsou sice názvy, které mají působit, že své peníze necháváte na správném místě, ale jde pouze o soukromý společnosti, které si značky zaregistrovali a její udělení nepodléhá žádným regulacím. To, kdo takový certifikát tedy obdrží, většinou musí obstát v tržních podmínkách a nikoliv v certifikované laboratoři.
Fitness, fit a active
Kdo se snaží stravovat zdravě, ten při nákupu přemýšlí víc než člověk, kterému je úplně jedno, co jí. Ale pokud spoléháte jen na etikety výrobků, tak velmi snadno sáhnete po těch, co hlásají, že po jejich zkonzumování budete fit, že jsou bez tuků, že díky slůvku „active“ budete i vy aktivní bez nabrání nadbytečných kil. A pokud si koupíte něco s nápisem fitness, asi žijete v bláhové naději, že je to úplně nejzdravější zboží z celé nabídky. Ale to je omyl.
Takové výkřiky si totiž na etiketu může dát jakýkoliv výrobce a nemá to se skutečným složením výrobku nic společného – takže fitness jídlo může být i dost nezdravé a plné tuků. Výrobci se samozřejmě musejí při tvorbě etiket řídit českými zákony, ale o těchto reklamních výkřicích v nich není ani slovo a může si je na obaly psát takřka kdokoliv.
Bio, veganské a nízkotučné
Dalším klamem, kterému řada zákazníků bezmezně věří, jsou nápisy oznamující, že výrobek je bio či veganský. Už jen díky tomu jsme přesvědčeni, že v něm není žádná chemie, že byl pěstován a hnojen přírodní cestou, že je neskutečně zdravý a není v něm nic škodlivého. Takže jsme ochotni za takové výrobky platit mnohonásobně víc než za jejich ekvivalenty, které nejsou „bio“. Ale pokud si pečlivě neprostudujete zbytek etikety, můžete se napálit a vyhazujete peníze zbytečně.
Bio znamená zejména to, že výrobky vznikaly šetrnější cestou s ohledem na ekologii. To, že jsou zdravější, už to rozhodně neznamená. A ani veganská strava nemusí být úplně nejlepší volbou, zvlášť pokud spoléháte jen na ni. Je nutné myslet na to, že jsou to všechno náhražky skutečných výrobků – tedy že veganská šunka není masový výrobek a náhražky mléka nepotkaly mléko ani z rychlíku. Pokud tedy nejste zapřisáhlými vegany, dejte si je spíš jen pro zpestření, ať tělo neochuzujete o důležité látky.
Při dietě nehleďte ani na etiketu, která slibuje nízkotučné. I když v takové potravině můžete očekávat, že bude méně tuku, v hubnutí vám příliš nepomůže. Výrobci tuk často nahradí za cukr a nebo množství tuku sníží jen vůči ostatním výrobkům v řadě. ve skutečnosti tak tuku může být úplně stejné množství, jako má "normální" varinta od jiného výrobce, hned vedle.