V posledních letech si Češi zvykli řešit co nejvíce věcí prostřednictvím internetu, ideálně pak mít všechno v mobilu. Oproti tomu české posilovny zůstaly většinou v době "předmobilové" a on-line si toho u nich moc nekoupíte. Co je ale horší - i mnoho webových stránek posiloven spíš odrazuje od návštěvy, než aby k ní lákalo.
Podívali jsme se proto do detailů na webové stránky více než stovky posiloven po celém Česku a zároveň mezi posilovnami udělali velký průzkum, jak jsou na tom s online službami. Co jsme zjistili, bylo pro nás celkem překvapivé. České posilovny nesází na to, že by mohly nové zákazníky přivést online, alespoň to podle jejich webů tak nevypadá.
Důležitá čísla:
- 82% posiloven uvedlo, že investují peníze do online reklam na internetu
- 75% posiloven uvedlo, že by uvítalo větší počet prodaných permanentek nebo členství
- 96% posiloven vám neumožní si koupit členství nebo permanentku přes internet
- 33% posiloven nemá stránky použitelné i z mobilu
Dívat se na stránky posiloven z mobilu? Na dvě třetiny "ano, ale..."
Na mobilu dnes lidé tráví mnohem více času než dříve. Po cestě do práce nebo školy, při jídle, ale i ve volných chvílích či dokonce na toaletě. Škála informací, které rychle získáte díky mobilu za pár minut, je obrovská. Pokud se tedy stránky zobrazují správně a snadno i na displeji.
České posilovny do vylepšení stránek už převážně investovaly a díky tomu se informace na stránce ve dvou třetinách námi otevřených webů přizpůsobí obsah velikosti displeje. Zbylá třetina posiloven zaspala dobu a pro člověka s mobilem v ruce je tak těžké jejich stránku snadno použít.
Když jsme se dívali i na dobu vzniku jednotlivých stránek, pouze polovina stránek byla vytvořena v posledních třech letech. Nejstarší stránku jsme pak viděli z roku 2011 a díky starému designu jsme se přenesli v čase.
Ono zmíněné "ale" v použitelnosti nastává u části moderních stránek, když jsme chtěli rezervovat skupinové lekce. Online rezervační systémy, které si posilovny platí, totiž často na mobily zapomínají a místo jednoduchého formuláře nebo kalendáře se vám většinou zobrazí nepřehledný miniaturní rozvrh, ve kterém není snadné se orientovat, natož rezervovat svou vyhlédnutou lekci.
Koupit si členství, jednorázový vstup nebo zaplatit lekce s trenérem? Zapomeňte!
Velice tristní situace je u možnosti nákupu vstupů, permanentek, členství nebo zaplacení si lekcí s trenérem. Téměř žádná, konkrétně 96%, z českých posiloven vám toto neumožní na svém webu provést online. Na druhou stranu většina posiloven (82%) uvedlo na náš dotaz, že investuje peníze do online reklam na internetu - tedy snaží se přivést zákazníky právě na jejich webovou stránku.
U jednorázového vstupu je situace s možností koupit si ho online ještě horší. Tuto volbu jsme našli pouze u jednoho většího řetězce posiloven. V zahraničí je přitom běžné, že jeden vstup si může zákazník zarezervovat zdarma jako "zkušební" a výměnou za to vyplní krátký dotazník nebo si projde osobním pohovorem, kdy se snaží spolu s posilovnou najít optimální kombinaci pro jeho cvičení - a může získat třeba i zvýhodněnou permanentku nebo lepší cenu na cvičení s trenérem. V Česku tento potenciál je zatím nevyužitý.
Co chtějí posilovny vs. co chtějí zákazníci
Výše jsme zmínili, že 82% českých posiloven investuje do online reklam a celých 75% se snaží získat víc nových zákazníků, kteří si u nich koupí členství nebo permanentku. K tomu 30% posiloven uvedlo, že chce získat více zákazníků přímo z firem.
Zákazníci pak chtějí na webu rychle najít přehledný ceník, galerii, otevírací dobu, ale hlavně také chtějí vidět pobídku, proč jít cvičit právě sem (a je jedno, jestli jednorázově nebo dlouhodobě či s trenérem).
A právě v tomto nereflektují webové stránky posiloven ani jednu stranu.
Když už posilovny zákazníka přivedou posilovny pomocí reklamy na svoje stránky, nechají si ho ihned utéct - téměř na žádné stránce jsme nenašli žádnou pobídku k tomu, abychom neváhali a šli si zacvičit právě do tohoto fitka díky atraktivní nabídce, která je právě pro návštěvníky stránek.
Obvykle se z úvodní stránky zákazník - s nadsázkou - dozví, že akceptují různé benefitní karty a pasy, že poslední novinka je z léta 2018 a k tomu že o víkendu je otevřeno kratší dobu.
Situace je ještě nepřehlednější, když se rozhodnete si zaplatit lekce s některým z trenérů. Možnost cvičení s trenérem na svém webu uvádí sice 9 z 10 posiloven, ale téměř nikde jsme nenašli možnost pořídit si "balíček", abychom zaplatili jednu částku za lekce s trenérem i za vstupy do posilovny (obvykle se při komunikaci s posilovnou dozvíte, že se obojí platí zvlášť a že cenu si domluvíte sami s trenérem).
Přitom právě "mít svého trenéra" je v posledních letech čím dál více populární mezi zákazníky a právě takové stálé zákazníky chtějí i posilovny samotné. Tady jsme našli další nesoulad mezi obsahem webových stránek posiloven a jejich skutečným zájmem.
Jsme zvědaví, která z posiloven se jako první probere z letargie a vsadí na vymoženosti dnešní doby i na to, co dnes mladá generace s mobilem v ruce - a peněženkou v mobilu - opravdu chce.